Start | Anteckningar | Motorcyklar | Recept | Temperaturer

För en V-Strom är framgaffelstagets vara eller icke vara ett nästan lika stort diskussionsområde som den undermåliga framrutan. Förespråkarna säger att den blir mer distinkt i styrningen och stabilare i sidovind. Hur som helst måste man börja skruva någonstans och detta verkade både enkelt och riskfritt.

Jag beställde från Cosmo Accessories. I USA finns det många varianter och leverantörer, men inom EU verkar detta vara enda alternativet. Dessutom låg priset på €50 + frakt, vilket var ungefär hälften av vad det kostar från USA. Till slut landade det på ungefär 860:- (€50 för 1:a, €25 för 2:a och €12.5 halva frakten). Mer om det längre ner.

Den ville inte passa riktigt. Med en hel del kraft fick jag på den större delen, men då gick fjädringen trögare. Jag har läst på nätet att man kan behöva lossa bulten fram på vänstergaffeln och gunga med fjädringen lite grand så att gaffelbenen blir parallella om de inte var det från början. Det gjorde ingen skillnad i mitt fall.

Efter lite mailkonversation med leverantören skickade han en ny för halva priset. Det verkade som en bra deal då, men det var han som hade skickat fel från första början. Tyvärr hade jag i desperation försökt fila till den, annars hade jag skickat tillbaka den. Ny kostnad €50 + €25 + frakt, dvs 860:-. Meh!

Den nya monterades på 10 minuter, helt utan problem. Den kunde suttit lite tightare på vänsterbenet, men jag tror inte det har någon större betydelse.

Jag tror nog att hojen känns lite bättre i vind på motorvägen, men det är nästan omöjligt att jämföra då vinden sällan ligger på lika mycket eller från samma håll.