Steg två i “Lär känna din motorcykel”. Jag tröstar mig med att vi alla är nybörjare någon gång.
Mätarställning: 45768
Smörjning: Vajersmörjarkit A9 från XLMOTO
Jag lossade en skruv på kopplingshandtaget för att få loss det, vände upp gummibitarna och vred sedan justeringsskruven så att skårorna kom i linje med varandra och vajern kunde lossas.
Tanken är att skruva fast vajersmörjaren i ena änden på vajern och låta andra änden sitta kvar. Sedan sprutar man in smörjmedel som tvingas genom kabeln. Sedan drar man vajern upp och ner så allt blir bra.
Naturligtvis skiljer sig verkligheten ofta från kartan och en böjd metallförstärkning var ivägen. Det gick hyffsat i alla fall, men nästa gång blåser jag nog ur vajern med tryckluft, lossar i båda ändar och smörjer med vanlig olja.
När jag drog i vajern så lossade den i botten. Jag kunde inte följa vajern utan begav mig till datorn och letade upp en servicemanual för VX800 1991. Beväpnad med ny kunskap skruvade jag loss en metallkåpa och hittade den lösa vajern. Jag satte fast den igen, men misstänker att någon del saknas efter tidigare mekande, i annat fall är just den konstruktionen en svag punkt på hojen.
När jag ändå var i farten, smorde jag kopplingshandtaget med motorolja och justerade det så det sitter mer uppåt än tidigare. Jag lossade också på grejorna runt choken och sprajade med WD-40. Bra eller dåligt, choken går mycket lättare efter det.