Min första motorcykel var en Yamaha XT660 Ténéré som jag köpte 2004. Den hade jag bara några veckor innan jag bytte in den mot en XTZ 750 Super Ténéré (1994) på Vincents Bike Shop. Den blev stående osåld ganska länge.
Jag övningskörde en del med kompisen Jocke och var hade precis bestämt mig för att gå till körskola när jag och frugan plötsligt stod med nyköpt hus och väntade på vårt första barn. Super Ténérén såldes jag till en herre från Jönköping 2005.
Det dröjde ända tills 2016 innan jag kände att det var dags att lite mer seriöst ge sig på MC-kort. För att kunna öva privat (med Tomas denna gång) behövde jag skaffa en hoj och till slut blev det V-Strom, eller Suzuki DL650A (2016) om man ska vara noggrann. Det var min tredje motorcykel innan mc-kortet!
Efter ett tag började jag tycka att jag kunde för lite om att meka med motorcyklar och en ny problemfri V-Strom ger inte mycket övning. Jag skaffade därför en mekarhoj i form av en Suzuki VX800 (1991).
Året innan, 2018, hade jag en Kawasaki Z900RS som långhoj när jag servade Suzzie. Dålig idé! Det kändes som den perfekta hojen och jag var milt besatt av den i 3 år tills Suzzie var avbetald. Istället förnufted hann ivägen köpte jag en Z900RS (2021).
Det visade sig snabbt att Suzzie och Kawan hade nästan totalt överlapp och att Kawan var bättre på allt utom packmöjligheter och gruskörning. Jag sålde Suzzie via Johans Mc och köpte en begagnad XT660R, årsmodell 2007, via blocket.
Efter ett tag insåg jag att jag ville ha ABS på grushojen för småpendling och transportsträckor mellan gruset. Jag sålde den till en trevlig herre från Jönköpingstrakten och skaffade en CRF300L (2024).